Fundació Jaume Bofill Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

Pensant els reptes del futur
de l'educació a Catalunya

Esteu aquí

Seminari web

Aprenentatge docent entre iguals – com superar les resistències i garantir la qualitat


El webinar del passat 16 de febrer va ser continuïtat del seminari presencial del 06/10/2016 presentat per la professora Kristen Swanson als Debats d’Educació, sobre elMoviment Edcamp, una iniciativa d’aprenentatge entre iguals per educadors”, basat en el moviment viral d’aprenentatge social i intercanvi informal d’idees i propostes. Al seminari en línea s'han presentat diverses experiències d'aprenentatge entre iguals desenvolupades a Catalunya.

Síntesi d'idees

Xavier Barbà, mestre de l'escola Nostra Llar (Sabadell) i professor associat de la UAB (@javieducacio)

En l'últim any i mig ha participat en diverses experiències d'aprenentatge entre iguals a Catalunya i a l'Estat espanyol: Innobar, EduHuck, AulaBlog, Edcamp i Gamifica tu aula.

Hi ha tot un seguit de factors que donen valor afegit a les experiències i que fan que l'aprenentatge sigui significatiu:

  • Es basa en la interrelació amb els altres que són iguals que tu. «No et situa davant d'un megaexpert guru que escoltes i prou. És un aprenentatge de baix a dalt».
  • Comparteixes mentre convius en un ambient distès. Es creen vincles emocionals amb els altres participants.
  • És un aprenentatge actiu i reflexiu. «Exposes qüestions que coneixes de primera mà, de la teva pràctica diària».
  • Es produeix un feedback amb els altres participants. Moltes vegades les trobades puntuals deriven en col·laboracions de més llarga durada i en materials compartits.

 

Digna Couso, directora del Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica (CRECIM) de la UAB (@DignaCouso)

En els programes d'assessorament des de l'expertesa que fa l'ICE de la UAB, fa dos anys que impulsen el programa Obrint l'aula: professors de secundària i primària obren l'aula perquè altres docents observin i analitzin la seva feina. 

«És una experiència molt dura emocionalment però molt positiva professionalment». Cal una actitud mot generosa dels participants i trencar les barreres que provoca la por de la crítica i de ser observat. Rebre feedback és dur però enriquidor.

  • La clau és entendre que és una experiència que et permet mirar a fora per a mirar-te a dins. «Et miro per pensar-me; no per criticar ni per jutjar».
  • Perquè l'experiència funcioni la confiança és crucial. S'ha d'admetre que tothom té problemes a l'aula i que es cometen errors, i aquestes qüestions s'han de posar sobre la taula.
  • Cal tenir clar quins elements volem observar. És convenient fer servir plantilles d'observació guiada. Posteriorment s'ha de fer treball col·lectiu per a posar en comú les observacions.

«Hem estat massa temps amb la porta tancada, patint l'aïllament docent (de vegades voluntari), i aquestes experiències són una manera d'obrir la porta».

Carme Rider, secretària de la Societat Catalana de Pedagogia i coordinadora de la recerca TL-MELvives

La Societat Catalana de Pedagogia ha desenvolupat una recerca per reflexionar sobre l'eficiència de l'aprenentatge lingüístic a partir de la inquietud manifestada per docents. La recerca ha tingut una primera part teòrica i aplicada. Ha donat lloc al Termòmetre lingüístic, per a infants de cinc anys i en el marc d'ensenyament de llengües vives. 

Posteriorment es traslladen aquestes eines als docents i comença una etapa d'aprenentatge entre iguals: els professors apliquen les eines en el seu entorn i comparteixen els resultats.

Cada equip docent ha de prendre les decisions que s'ajustin al seu context. «Donem els elements per a prendre decisions fonamentadament».
«El valor afegit de l'aprenentatge entre iguals és que capacita per a prendre decisions compartides i fonamentades».

Javier Fernández, cap del Departament de Llengües de l'Institut Ausiàs March de Barcelona (@Javi1984)

La realitat de cada docent és diferent, sigui per la formació rebuda o per la situació laboral, per la càrrega de feina, etc. A vegades hi ha reticències davant els processos d'aprenentatge entre iguals perquè les diferències entre els professors es converteixen en barreres. Cal que aquestes iniciatives parteixin de la idea que cada docent té una manera diferent de comprendre el món i que totes les aportacions compartides són enriquidores.

 «Les experiències com Innobar fan que sentis que no estàs sol». 

La càrrega de feina constitueix un obstacle per a l'aprenentatge entre iguals?

Carme Rider. Tot i que la resposta a les iniciatives d'aprenentatge entre iguals demostren la motivació dels docents i el seu compromís, caldria que els professors tinguessin hores lliures de docència per a la formació i la producció activa, si no tots, com a mínim un equip en cada centre, un nucli pensador i impulsor.

Xavier Barbà. No s'ha de veure la formació contínua com a part de la feina. Ha de tenir una motivació intrínseca. Si és així, l'afrontes amb més ganes. Tot i això, el problema de vegades és que la formació no és de qualitat i causa frustració. Si la formació s'adapta a les necessitats diàries, els docents estan més motivats per a fer-la i, malgrat la càrrega de feina, «es fa més a gust». 

Les experiències d'aprenentatge entre iguals han d'estar regulades?

Javier Fernández. Val més que no estiguin regulades. Han de ser experiències lúdiques i que permetin compartir experiències. No s'han d'entendre com un congrés la finalitat del qual és aconseguir punts per al sistema. Han de ser experiències similars a quan comparteixes experiències amb els amics. 

Enquesta prèvia a Twitter 

  • Què demana la formació docent col·laborativa per a tenir èxit? La formació ha de ser compartida i de confiança. Hi ha d'haver intercanvi d'idees.
  • Quins són els avantatges de la formació docent entre iguals? El 80% dels enquestats consideren que el principal avantatge és participar activament en l'intercanvi d'idees.

 


Vídeos

 

-Què és un betacamp? Per Abraham de la Fuente

-La transferència a les aules d'experiències com el betacamp? Per Abraham de la Fuente

Data del webinar

Dijous, Febrer 16, 2017 - 18:00

Ponents

Javier Barba

Mestre de l’escola Nostra Llar (Sabadell), professor associat a la UAB on fa classes a la Facultat d’Educació i Eduhacker.

Ha fet un màster de recerca en educació a la UAB i actualment en fa un altre sobre les TAC i els entorns d’ensenyament-aprenentatge a la UB.

Li encanta la tecnologia educativa (EdTech) i sempre que pot la fa servir a l’aula (Classroom, EdPuzzle, Chromebooks, tablets, etc.) per promoure la col·laboració entre els seus alumnes. En el darrer curs, s’ha aprofitat d’aquesta tecnologia per introduir la gamificació a les seves classes.

Ferm defensor de l’aprenentatge entre iguals ha organitzat, juntament amb d’altres docents, l’InnobarVallès. També ha participat de jornades de cocreació com EdcampCat, AulaBlog i Edu_Hack.

Li encanta jugar a Ultimate!

Twitter: @javieducacio

Digna Couso

Directora del Centre de Recerca per l'Educació Científica i Matemàtica (CRECIM) de la UAB i professora del departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals de la UAB. Entre les seves línies de treball destaquen la promoció de l'equitat a l'ensenyament i aprenentatge de les ciències i la formació de professors, tant inicial com en exercici, des de la perspectiva del desenvolupament professional centrat en el coneixement pràctic del docent i l'establiment de comunitats de pràctica.

Twitter: @DignaCouso

Javier Fernández
Cap del Departament de Llengües a l'institut Ausias March (Barcelona), Doctor en Filología Hispánica i professor del Màster Online d'estudis avançats en literatura espanyola i hispanoamericana de la UB/UNIBA. Motivat per la docència, porta la Comissió d'Innovació del seu centre que organitza les Jornades d'Innovació amb la col.laboració amb l'UPC. Durant tres anys va ser responsable del Pla de Lectura (ILEC) i es va involucrar en els diferents proyectes (PILE, eTwinnings, etc.).  
 
Apassionat del cinema, la literatura i del còmic, coordina actualment un grup de treball sobre la figura de Manuel Vázquez Montalbán i es membre del grup "El cómic como herramienta didáctica" i del grup investigador de la UB/UMU: "Tlön: intertextualidad e interdisciplinariedad en la enseñanza de la literatura."  
 
A més a més d'organitzar esdeveniments d'aprenentatge entre iguals, en el seu poc temps lliure es dedica a fer adaptacions literaries en format de novel.la gràfica. Twitter: @Javi1984 
Carme Rider

Mestra d’Educació Primària per la UAB Mestra d´Educació Infantil per la UNED i estudiant de psicopedagogia 2n grau per la UOC. Ha estat educadora al primer cicle d´educació infantil i mestra d´educació infantil i de primària a Institució Familiar d´Educació i a International Europa School de Sant Cugat del Vallès.  Ha estat cap d´estudis de l´Escola Collserola de Cerdanyola del Vallès on ha elaborat el  projecte integrat de llengües i ha impulsat plans experimentals de llengües estrangeres. Coordinació, seguiment i avaluació d´estudiants d´Erasmus. Participació en projectes europeus impulsats pel British Council  i  de llengües romàniques impulsats per l´Alliance Française. Ha estat membre del Pla de formació de Zona del Departament d´Ensenyament i participant en el projecte d´avaluació de la transferència de la formació.

Ha col·laborat en seminaris sobre: intel.ligències múltiples,  estimulació primerenca  i neurobiologia aplicada al procés lector i ha participat en jornades de competència lectora organitzades pel Departament d'Ensenyament. 

Publicacions al Butlletí de l’institut d’Estudis Catalans i a la revista del FEAEC.

Actualment, secretària de la Societat Catalana de Pedagogia i coordinadora de la recerca TL-MELvives. Comissionada pel Departament d'Ensenyament a l'Institut d'Estudis Catalans per a la implementació del Termòmetre Lingüístic-Marc d'Ensenyament de Llengües Vives als centres educatius.

Neus Lorenzo (moderadora)

Inspectora d'Educació del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i cofundadora de la Transformation Society, entitat especialitzada en formació, comunicació i anàlisis de realitats complexes. Ha treballat com a assessora de formació en el Consell d'Europa per als cursos de Pestalozzi, com a assessor de la Fundació Anna Lindh a Amman (Jordània) i Alexandria (Egipte) i a la Fundació Telefónica. També ha representat a les autonomies espanyoles davant la Comissió d'Educació del Parlament Europeu.

És autora de material educatiu i les seves àrees d'especialització inclouen la comunicació, l'aprenentatge d'idiomes, aprenentatge digital, TIC, xarxes d'organització, avaluació educativa... entre d'altres. Actualment col·labora  amb la Fundació Jaume Bofill i diverses universitats catalanes.
Twitter: @NewsNeus

Abraham de la Fuente (twitter)

Doctor en didàctica de les matemàtiques i investigador sobre la formació permanent del professorat de matemàtiques.

També és professor de matemàtiques a ESO i Batxillerat a l'escola Saint Paul's School i professor associat de didàctica de les matemàtiques en el grau de primària de la UAB. Membre de l'equip impulsor dels Betacamps i els Edcamps a Catalunya.

Twitter: @srdelafu

Xavier Pujol (twitter)

Promotor del moviment edcamp a Catalunya, mestre de primària i emprenedor educatiu. En l’actualitat és confundador de MakeIt! Education promovent el canvi i la innovació educativa a través de propostes formatives basades en el “learning by doing o l’aprendre fent”, el “peer to peer o aprenentatge entre iguals”, “el co-design o co-disseny” i en el “learning experience o experiència centrada en l’aprenentatge directe”.

Es defineix com una persona compromesa i apassionada pel canvi i innovació educativa tenint molt present que és responsabilitat de tots vetllar per el desenvolupament i creixement dels infants, joves i adults amb la finalitat que els permeti viure una vida plena, feliç i amb sentit. Twitter: @XeviPujolAuden i @edcampCAT

Com participar al webinar?

Documents del seminari web

Presentacions dels ponents:

 

Per saber-ne més:

1.    Cal escollir quan, com i el què volem aprendre

2.    Cal compartir entre iguals sobre el valor de la confiança mútua

3.    Els aprenentatges esdevenen significatius

  • La Fundació Bofill ha iniciat un Programa de suport a la creació i difusió d’EdCamps, tot desenvolupant un programa d’acompanyament per al docents i institucions que vulguin iniciar-se en l’experiència. L’enfocament social, formatiu i d’aquesta proposta ofereix una gran autonomia pel desenvolupament professional i personal dels participants: uniu-vos a la iniciativa!

 

 

 

 

 


 

 

 

Amb la col·laboració de:

Alguns drets reservatsEls textos publicats en aquest web estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria i institució que els publica). No poder ús comercial ni obres derivades. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca