Fundació Jaume Bofill Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

Pensant els reptes del futur
de l'educació a Catalunya

Esteu aquí

Seminari web

Els docents, agents actius en la innovació tecnològica educativa. Codissenyadors, avaluadors, emprenedors... Els professors com a part del procés

El professorat està adquirint un rol clau en el desenvolupament de la innovació tecnològica educativa, evolucionant de simple consumidor, a creador i generador d'idees, solucions i productes. El camí tot just comença, però les possibilitats de connectar mercat amb comunitat educativa són àmplies, i els resultats prometedors. Aquest seminari web explora com a Catalunya s'està avançant en aquesta línia amb iniciatives que converteixen els professors en agents actius.

Sínstesi d'idees 

Júlia Llurba.

Professora i cap del Departament de Tecnologia de l'Institut d'Altafulla
«Fem xarxa»  

Per què són necessaris els recursos TIC a l'aula? 

  • La societat actual està sumida en un moment de desenvolupament accelerat i les TIC afecten totes les facetes socials. El món de l'educació té el repte d'anar a la mateixa velocitat que la societat, incorporar les TIC com a recursos educatius i preparar els alumnes per al segle XXI.
  • El recursos de les TIC ens ajuden i faciliten l'aprenentatge perquè als infants i joves els atrau i els motiva. Són una bona eina per a assolir objectius educatius.
  • Però incorporar els recursos TIC implica un canvi en la forma d'ensenyar i d'aprendre. L'aprenentatge es torna cooperatiu i per tant hi ha un canvi de rol dels professors i els alumnes. Perquè l'ús de les TIC sigui efectiu cal desmitificar l'error, ser flexible per a fer front als canvis i trencar amb la zona de confort dels professors i els alumnes.

Com se sap quins recursos TIC són els més efectius?

  • Cal buscar els materials més idonis i que s'adaptin millor a l'aula. Hem de triar recursos TIC com triaríem qualsevol altre recurs educatiu. Han de ser recursos que facilitin l'assoliment d'objectius però sense oblidar la motivació.
  • Els recursos han de permetre treballar-hi totes les assignatures. I perquè siguin efectius són necessaris la coordinació dels departaments i el treball en xarxa, és a dir, cal cohesionar la comunitat educativa.

 

Quim Sabrià.

Cofundador i CEO de la plataforma de videolliçons EDpuzzle
«Participar»

Fins a quin punt l'èxit d'EDpuzzle es deu al fet que un dels seus fundadors ve del món educatiu? 

Hi ha quatre factors que han motivat l'èxit d'EDpuzzle i que tenen a veure amb l'experiència de professor: conèixer, experimentar, empatitzar i comunicar.

  • Conèixer. Com a professor, coneixia què implica preparar les classes, coordinar reunions amb companys i pares, estar a l'aula. Són aspectes que són difícils d'explicar i d'entendre per part de desenvolupadors que no són professors.
  • Experiència. Neix de l'experimentació a l'aula, de saber quines són les mancances i com funcionen determinades eines.
  • Empatitzar. Amb la part personal del professor.
  • Comunicar. Poder parlar de tu a tu amb professors. Això ajuda molt perquè el professor entén que l'eina no surt d'un laboratori sinó de la mateixa aula per a solucionar els seus problemes.

 

Com s'aconsegueix que els professors es transformin de consumidors a avaluadors i cocreadors?


Les claus són experimentar, incentivar i compartir. 

  • Experimentar. No tenir por del risc ni de cometre errors.
  • Incentivar els professors a fer experiments. Premiar els professors que assumeixen riscos.
  • Compartir. Amb companys i altres professors o desenvolupadors. Trobades com Edcamp són clau per a tenir un espai de trobada, i no només amb professors sinó també amb alumnes, enginyers, inversors i pares. 

Antonio Naranjo.

Director de Nous Negocis i Innovació d'ABACUS
«Busquem relacions de confiança» 

La Cooperativa Abacus elaborarà un informe a partir d'una enquesta als clients per tal d'orientar els productes a les necessitats reals.

«Volem enfocar-nos, posant en contacte les necessitats dels clients i l'oferta dels desenvolupadors». L'informe s'adreça a conèixer quins recursos educatius són els que millor funcionen, conèixer l'oferta i la demanda del mercat.

L'informe té vocació de servei a la comunitat. «L'informe està pensat per a ser compartit i divulgat. Compartint el que sabem, aprenem junts».

Per a Antonio Naranjo la innovació només serà possible si hi ha relació de confiança entre les parts i tots se senten cocreadors.

 

Com afecten les regles del mercat el desenvolupament d'eines educatives? 

Quim Sabrià

  • Qualsevol professor pot innovar des de l'aula sense pensar en el mercat i sense tenir un pla de negoci perquè hi ha eines a l'abast de tothom que ho permeten.
  • Els desenvolupadors han de tenir present l'ecosistema en què es desenvoluparà l'eina perquè aquesta tingui èxit: el rol dels pares, del director del centre, dels governs, de tothom que té algun paper en l'entorn educatiu. I, naturalment, cal no oblidar l'aprenentatge de l'alumne. Sempre s'ha de tenir present com es pot millorar el producte perquè els alumnes aprenguin millor.
  • Les empreses han de ser solvents econòmicament i això provoca que en ocasions es prioritzin directrius empresarials davant de peticions de la comunitat educativa. Per exemple, EDpuzzle no està en català.
  • Les empreses amb pocs recursos és important que escoltin els professors per desenvolupar eines que tinguin èxit i estalviar així recursos. La cocreació no només és positiva per al professor. Des del punt de vista empresarial és una postura intel·ligent.

Antonio Naranjo

  • Per a tirar endavant els projectes des de la cocreació cal també que aquests projectes trobin finançament entre els participants.

Júlia Llurba

  • A banda de treballar en recursos TIC que s'adaptin a les necessitats de l'aula, és necessari, també, inversió en hardware perquè sigui possible fer servir les eines tecnològiques. Segons Júlia Llurba, falten recursos en wifi i ordinadors potents.
  • Paral·lelament també cal invertir a millorar les competències digitals del professorat, però focalitzant la formació en els problemes del centre. 

Quin és el paper dels alumnes com a cocreadors? 

Antonio
Els alumnes han de tenir un paper central. Però és molt complex que siguin cocreadors i que participin directament en el desenvolupament d'eines. Això sí, poden formar part de grups de prova que avaluïn les propostes.

Quim
És molt important que tots els alumnes siguin actius i participin en la creació de continguts, però és molt difícil. El professor és qui ha de decidir si estan preparats o no. Per exemple, es poden fer activitats perquè l'alumne tingui curiositat per innovar i vegi que el món no és rígid.

Júlia.
Està bé que els alumnes generin continguts. «Nosaltres ho fem. Els plantegem idees i els donem marge per a poder innovar. Quan s'hi acostumen, aprenen a fer continguts com ara pàgines web, per exemple».

 

PONENTS

De les aules a Silicon Valley. Quim Sabrià, un professor català que ha esdevingut un dels emprenedors tecnològics educatius amb més èxit a nivell mundial ens explicarà què el va motivar a donar el salt i compartirà la seva  visió de l’estat actual de la innovació a les aules.

Quim Sabrià és el cofundador i CEO de la plataforma de vídeo-lliçons EDpuzzle, amb impacte a més d'11 milions d’alumnes en més de 150 països i amb oficines a Barcelona i San Francisco. En Quim, abans de ser un dels emprenedors EdTech més influents, havia estat professor de matemàtiques a Badalona. És llicenciat en ADE i màster en Formació del professorat. Twitter personal / Twitter Edpuzzle / LinkedIn


 

De la comercialització de material educatiu tradicional al focus en la innovació centrada en l’usuari. La cooperativa ABACUS treballa per oferir valor a la comunitat educativa i establir ponts entre el mercat EdTech i els que estan en la primera línia a les escoles. Al webinar, sabrem com analitzen el mercat i avaluen els productes i coneixerem la recerca interna que estan realitzant sobre la connexió entre desenvolupadors i aules.

Antonio Naranjo és Director de Nous Negocis i Innovació d’ABACUS. Amb anterioritat, entre el 2010 i el 2016, va ser Gerent del clúster de productes infantils de Catalunya, Kid’s Cluster i un dels seus impulsors. Anteriorment, havia estat Director de Marketing i Gerent de Formació a AECOC. És llicenciat en Economia. Twitter / LinkedIn


 

 

De consumidora,  creadora i avaluadora d’eines tecnològiques a l’aula. La Júlia Llurba és una docent que porta anys implementant recursos EdTech a les aules de secundària. El seu perfil combina el ser una creadora d’eines i plataformes tecnològiques educatives i al mateix temps, avaluadora de productes llençats des del món empresarial. Compartirem amb ella aquesta doble vessant per debatre com el professorat pot ser un agent actiu i central en el desenvolupament tecnològic educatiu.

Júlia Llurba és professora i cap del departament Tecnologia de l’Institut d’Altafulla. Participa en el programa mSchools Mobilitzem l'informàtica!!, en el projecte mEducation i és avaluadora de mSchools Toolbox. Ha guanyat diversos premis com la baldufa de bronze en la VIII edició del premi edublogs espiral 2014 i el concurs d'aplicacions mòbils mSchools 2015, amb l'aplicació The blocker dissenyada pels alumnes de 4t d'ESO. És màster d'educació i TIC per la UOC, formadora de moodle, blogger i coordinadora TAC. Twitter / Linkedin / Blog


 

El Webinar serà moderat per Mercè Gisbert, doctora en Pedagogia i professora titular del departament de Pedagogia de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona, especialista en TIC’s aplicades a l’Educació. També és coordinadora del grup de recerca consolidat ARGET. És la Coordinadora del Fòrum Internacional d’Educació i Tecnologia FIET. Ha coordinat diversos projectes de recerca sobre TIC i educació: GET, PupitreNet (MCYT), DUCANET (MECD), SIMUL@, SIMUL@B, entre d’altres. Actualment coordina el Máster universitari oficial en Tecnologia Educativa: eLearning i Gestió del Coneixement (UM, UIB, UdL, URV) i és coordinadora URV del Doctorat interuniversitari en Tecnologia Educativa. Va ser membre del Consell Escolar de Catalunya del 2011 al 2016. Twitter / LinkedIn

 

Per què aquest webinar?

Aquest seminari virtual dóna continuïtat al Debat d’Educació del 05/04/2017 en el que Steven Hodas, ex Director Executiu de l’Oficina d’Innovació de Nova York, va presentar el model iZone, un projecte orientat a donar suport a l’escola pública de la ciutat en l’ús de la innovació i la tecnologia per resoldre els principals reptes de l’aprenentatge. Un dels eixos centrals de l’iZone és la connexió del mercat tecnològic, desenvolupadors i startups, amb la comunitat educativa per estimular una innovació centrada en les necessitats reals de l’aula. L’objectiu és que la innovació tecnològica respongui als reptes prioritaris de l’aprenentatge i sigui realment útil.

 

Data del webinar

Dijous, Juny 1, 2017 - 18:00

Ponents

Com participar al webinar?

Documents del seminari web

Properament...

Alguns drets reservatsEls textos publicats en aquest web estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria i institució que els publica). No poder ús comercial ni obres derivades. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca