- Català
- Español
- English
El darrer seminari web de Debats d'Educació, celebrat el dijous 9 de juny, va exposar diferents iniciatives pràctiques sobre com s'està aplicant l'aprenentatge cooperatiu a les aules. Els ponents van aportar també alguns elements clau sobre les qüestions que provoquen recels a l'hora d'implementar el treball cooperatiu: com poden aprendre els docents? Com cal posar-ho en pràctica per assolir l'èxit? Com s'avalua?
Alguns elements clau del CA/AC
Reticències al canvi
Els canvis sempre fan por. Però cada vegada hi ha més professors valents. No sempre surten les coses com s'havien previst. Es necessita temps i estar convençut que val la pena dedicar-hi tot aquest temps.
Recel a no complir amb el currículum.
En alguns moments del procés cal deixar de banda els continguts i apostar per les habilitats, per exemple, posar èmfasi en les habilitats comunicatives o ensenyar a cooperar. Perquè això funcioni cal el suport de l'equip directiu.
Dificultat en l'avaluació individual.
L'avaluació individual s'ha de continuar fent, ja sigui amb proves o amb treballs. També s'han d'avaluar les competències a partir dels resultats de l'equip, segons hagi assolit els objectius marcats.
Algunes reflexions sobre l'experiència del centre
Algunes claus sobre com s'ha de desenvolupar
Els alumnes de sisè han avaluat el treball cooperatiu i consideren:
Resultats
Tots els alumnes aprenen més cooperativament: tant els que necessiten més ajuda com els que poden oferir més ajut.
Algunes reflexions sobre l'experiència del centre
La formació dels docents
Obstacles
Reflexions sobre el treball cooperatiu segons Teamlabs
Catedràtic de llengua i literatura a l’educació secundària obligatòria. Actualment treballa a la SI Bages Sud, de Castellbell i el Vilar. Ha estat professor universitari (UAB, FUB, UOC), i amb anterioritat ha ocupat diversos càrrecs de responsabilitat sobre innovació educativa, política universitària, formació permanent del professorat al Govern de la Generalitat. També és autor de llibres de text, manuals per aprendre llengua catalana i co-fundador de la plataforma practicareflexiva.pro. Twitter: @JoanBadia2
Co-fundadora i Directora de TEAMLABS / Barcelona i responsable de Mondragon Team Academy Barcelona. Experta en processos de participació ciudadana i en mètodes d'educació alternativa. A TEAMLABS creen i ofereixen experiències d'aprenentatge radical per a joves, professionals i organitzacions. La seva clau és el "Learning by doing" per revolucionar l'educació. Durant la seva carrera professional ha aplicat tècniques de disseny col·laboratiu en el marc de la ciutat i en projectes d'espai públic. Al 2011 va fundar l'empresa Ph+, Urbanismo Ciudadano. Investigadora a la Universitat Politècnica de Madrid i màster en Disseny Urbà per la Universitat de Berkeley. Twitter: @blazcor
Catedràtica de matemàtiques a l’educació secundària obligatòria. Professora de ciències i matemàtiques a l’institut J.M. Zafra de Barcelona. Formadora del professorat per a l’ICE de la UAB, ha impartir diferents cursos i seminaris, al llarg de la seva carrera professional, tant a Catalunya con a la resta d’Espanya, sobre avaluació dels aprenentatges i aprenentatge cooperatiu. També és autora de diferents publicacions sobre el tema i ha participat de diferents grups de treball en innovació educativa tant a la UB com a la UAB.
Mestra i actualment Directora de l’Escola Camí del Mig de Mataró. Participa en el CIFE de la Universitat de Vic aportant la reflexió lligada a l’experiència en l’aplicació del programa CA/AC i la seva generalització com a línia d’escola. Col·labora en activitats de formació, compartint la potencialitat de la cooperació per a la millora dels resultats educatius, l’equitat i la cohesió.
Doctora en Psicologia, professora del Departament de Psicologia i membre del CIFE de la Universitat de Vic. Ha participat en diversos processos d’investigació sobre temàtiques diferents vinculades a la comprensió i la millora de les pràctiques educatives escolars. Actualment el seu interès és l’Aprenentatge Cooperatiu i les TIC. Ha treballat en processos de formació i assessorament per desenvolupar el Programa CA/AC, i ha realitzat contribucions a diferents congressos i trobades acadèmiques.
Els textos publicats en aquest web estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria i institució que els publica). No poder ús comercial ni obres derivades. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca