Fundació Jaume Bofill Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

Pensant els reptes del futur
de l'educació a Catalunya

Esteu aquí

Seminari web

De l’experiència a la reflexió: com millorar la pràctica docent?

La Fundació Jaume Bofill i la Universitat Oberta de Catalunya ha realitzat un nou webinar, a partir de la conferència de Doug Lemov, conduït per Joan Badia, catedràtic de llengua i literatura, cofundador i membre de la plataforma PracticaReflexiva.pro i amb la participació de persones que han reflexionat sobre aquest tema a Catalunya.

Doug Lemov, en una excel•lent conferència a Barcelona el passat mes d’abril, ens va assenyalar alguns punts que cal tenir en compte perquè tot docent pugui esdevenir un docent excel•lent: aprendre la competència docent orientada a l’aprenentatge; tenir en compte cada alumne individualment i el grup en conjunt; impulsar el treball col•laboratiu entre els estudiants; etc. La tesi de Lemov és que tothom pot esdevenir un docent excel•lent ja que hi ha una sèrie de coneixements pràctics que es poden modelar, aprendre i entrenar-s’hi per millorar-les.

En aquest webinar o seminari en línia ens preguntem:

  • Com podem fer explícit el coneixement implícit que tenen mestres i professors sobre les situacions d’aprenentatge?
  • I com fonamentem aquest coneixement de mestres i professors de manera teòrica i el posem com a base de la formació del professorat del futur? Quin paper hi ha de jugar la recerca educativa?
  • Per què les teories que es donen en la fase de formació (inicial o permanent) no ajuden prou el professorat a resoldre els problemes que es plantegen a l’aula o en la gestió dels centres educatius? Per tant, quina formació han de rebre els professors per ser realment efectius i resoldre els problemes d’aprenentatge que presenten els alumnes? Com es pot impulsar una competència docent basada en l’experiència i en la reflexió consegüent? Com es pot avaluar aquesta competència?
  • Quin paper juga l’intercanvi d’experiències i els “consells entre iguals” en la formació del professorat i en la millora professional de mestres i professors? És suficient una formació del professorat basada només en l’intercanvi d’experiències? Com es podria “guiar” aquest intercanvi d’idees, a través de la reflexió, perquè fos realment la base del coneixement necessari per millorar professionalment en la gestió de l’aula i assolir un ensenyament efectiu?
  • Quins han de ser els agents d’aquest canvi?

 

Síntesi d'idees del webinar

Núria Alart

Quatre fases per a fer aflorar la part inconscient (emocions, valors) que és important per a l'educació.

  • Incompetent inconscient
  • Incompetent conscient
  • Competent conscient
  • Competent inconscient

La via per a fer aquest procés:
observació (classe, passadissos, famílies), escolta activa, empatia, personalització de l'aprenentatge, cultura dels elogis, del respecte i de la creativitat, reflexió

Una eina:
L'e-portafoli o dossier d'aprenentatge. Ens ajuda a fer visible l'aprenentatge. Què he fet i com ho he fet? Recull d'indicadors que ens ajuda a millorar.

Toni Badia

Aspectes que cal potenciar perquè la recerca sigui útil i aplicable a les aules

  • El mestre també ha de ser investigador per a potenciar la recerca sobre temàtiques rellevants i útils a la pràctica. El canvi ha d'estar motivat per una experiència educativa.
  • Docents i investigadors han de col•laborar.
  • Coneixement additiu: pensar en nous temes i no donar voltes als mateixos temes.
  • Recerca orientada a la pràctica.
  • Divulgació de la recerca.
  • Facilitar que els mestres que han desenvolupat una recerca l'apliquin a l'aula d'una manera natural.
  • La recerca feta va més enllà de l'aula: assessorament d'altres professors, del conjunt de l'escola.

Ramon Barlam

«Tenim la sensació que estem immersos en un procés d'innovació estàtica i estètica. Anem pedalant, però no avancem i no acabem de donar resposta a les exigències de la societat i de l'escola. Molta de la innovació té molta cura de la forma, però no té present el fonament més ferm. Hi ha idees brillants, però no acabem d'arribar al moll de l'os».

Quatre dimensions necessàries per a la innovació:

  • Dimensió individual. Vocació dels professionals. Sense aquesta aptitud no tirarem endavant. El sistema valora més l'antiguitat dels professionals. Hi ha molts mestres innovadors i pocs centres innovadors. En molts centres la innovació acaba com una anècdota.
  • Dimensió tàndem. Hi ha petits equips de treball que funcionen, però no repercuteixen en tota l'etapa educativa o en tota una escola. Són projectes que no tenen continuïtat.
  • Dimensió clau, projecte de centre. Aquí s'haurien de centrar els esforços. Projecte innovador de principi a final. Hi ha poquíssims exemples.
  • Dimensió xarxa. A Catalunya tenim moltes xarxes, però és un potencial que no s'explota; no hi ha renovació generacional entre els professionals que tiren endavant les xarxes.

La metàfora de la bicicleta
«La vida és com la bicicleta: s'ha de pedalar endavant per no perdre l'equilibri».
«La innovació ha de ser sostenible. Cal ajustar el pinyó, racionalitzar els esforços».

David Vilalta

Com ha de ser la formació dels formadors?

  • Formació de formadors in situ. L'intercanvi d'experiències i la reflexió s'ha de fer al centre, sobre la pràctica.
  • Apoderament dels professors per a poder aplicar flexibilitat i canvis.
  • Cal centrar-se en com aprèn l'alumne.
  • Cal ser crític. Formadors que aprenguin a ser conscients dels seus encerts i de les seves contradiccions.
  • Interacció entre formadors aprofitant l'experiència acumulada dels professionals.
  • Proporcionar temps als formadors per a la reflexió i la interacció.

Algunes propostes per a l'èxit:

  • Escoles magnet
  • Equip directiu que lideri
  • Equip educatiu amb majoria disposada
  • Planificació d'horaris per a reflexió
  • Mestres que investiguin.
  • Centres que permetin devolucions al centre
  • Cal inversió per a estar acompanyat des de fora.

 

Data del webinar

Dimarts, Octubre 20, 2015 - 18:00

Ponents

Joan Badia

Joan Badia és catedràtic de llengua i literatura a l’educació secundària obligatòria. Actualment treballa a la SI Bages Sud, de Castellbell i el Vilar; també és l'actual alcalde del municipi de Callús. Ha estat professor universitari (UAB, FUB, UOC), i amb anterioritat ha ocupat càrrecs de responsabilitat sobre innovació educativa, política universitària, formació permanent del professorat al Govern de la Generalitat. També és autor de llibres de text i manuals per aprendre llengua catalana.

Núria Alart i Guasch

Núria Alart és professora de secundària i mestra. Llicenciada en Psicopedagogia, professora d’institut i professora associada a la Facultat de Pedagogia de la Universitat de Barcelona. Formadora del Departament d'Ensenyament. Membre del projecte Espurn@ i vocal de la Comunitat Catalana de WebQuest.

Toni Badia

Toni Badia és psicòleg, investigador i doctor en Psicologia de l'Educació per la Universitat Autònoma de Barcelona (2000). Màster en Investigació Psicopedagògica per la Universitat Ramon Llull (1996). Professor (des de l'any 2000) i director (2003-2006) dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació de la Universitat Oberta de Catalunya. La seva activitat de recerca actual es desenvolupa en tres camps de la Psicologia de l'Educació: els processos d'ensenyament i aprenentatge en contextos educatius virtuals, les estratègies d'aprenentatge i la construcció de coneixement professional docent.

Ramon Barlam

Ramon Barlam és professor a l'INS Cal Gravat de Manresa, especialitzat en l’ús educatiu de les TIC i en l'atenció a la diversitat a l’ESO. Promotor de la realització de projectes telemàtics cooperatius. Ha coordinat els suplements TIC de les revistes Guix i Aula d’innovació educativa i publicat articles a les principals revistes d’educació. Els anys 2004 i 2005 va exercir de cap de Servei de Societat del Coneixement al aleshores Departament d’Universitats, Recerca i Societat de la informació (DURSI) de la Generalitat de Catalunya. És membre de les xarxes LaceNet, Espurna i Webquestcat.

https://twitter.com/rbarlam

David Vilalta

David Vilalta és mestre, formador, membre de l’Institut de Ciències de l’Educació de la UAB i coordinador de les activitats formatives del programa “Magnet. Aliances per a l’èxit educatiu”. Des de l’any 2012 coordina el tema de l’any de la Revista Guix i Aula de primària de l'Editorial Graó. Autor de 24 articles sobre temàtica educativa alguns d’ells es poden consultar a Editorial Graó; Cuadernos de Pedagogia; Perspectiva escolar 1 i 2

https://twitter.com/davidvilalta

Com participar al webinar?

  • Poseu en marxa el vídeo clicant-hi a sobre o prement la tecla "play".
  • Feu els vostres comentaris publicant directament a Twitter amb el hashtag #debatseducacio.
  • Si no teniu Twitter o no el voleu fer servir, també podeu fer comentaris directament a aquesta pàgina. Una aplicació us demanarà una identificació mínima o bé lligar la pàgina amb el vostre compte de Facebook o Twitter.

Documents del seminari web

Alguns drets reservatsEls textos publicats en aquest web estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria i institució que els publica). No poder ús comercial ni obres derivades. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca