- Català
- Español
- English
La Fundació Jaume Bofill i la Universitat Oberta de Catalunya ha realitzat un nou webinar, a partir de la conferència de Doug Lemov, conduït per Joan Badia, catedràtic de llengua i literatura, cofundador i membre de la plataforma PracticaReflexiva.pro i amb la participació de persones que han reflexionat sobre aquest tema a Catalunya.
Doug Lemov, en una excel•lent conferència a Barcelona el passat mes d’abril, ens va assenyalar alguns punts que cal tenir en compte perquè tot docent pugui esdevenir un docent excel•lent: aprendre la competència docent orientada a l’aprenentatge; tenir en compte cada alumne individualment i el grup en conjunt; impulsar el treball col•laboratiu entre els estudiants; etc. La tesi de Lemov és que tothom pot esdevenir un docent excel•lent ja que hi ha una sèrie de coneixements pràctics que es poden modelar, aprendre i entrenar-s’hi per millorar-les.
En aquest webinar o seminari en línia ens preguntem:
Núria Alart
Quatre fases per a fer aflorar la part inconscient (emocions, valors) que és important per a l'educació.
La via per a fer aquest procés:
observació (classe, passadissos, famílies), escolta activa, empatia, personalització de l'aprenentatge, cultura dels elogis, del respecte i de la creativitat, reflexió
Una eina:
L'e-portafoli o dossier d'aprenentatge. Ens ajuda a fer visible l'aprenentatge. Què he fet i com ho he fet? Recull d'indicadors que ens ajuda a millorar.
Toni Badia
Aspectes que cal potenciar perquè la recerca sigui útil i aplicable a les aules
Ramon Barlam
«Tenim la sensació que estem immersos en un procés d'innovació estàtica i estètica. Anem pedalant, però no avancem i no acabem de donar resposta a les exigències de la societat i de l'escola. Molta de la innovació té molta cura de la forma, però no té present el fonament més ferm. Hi ha idees brillants, però no acabem d'arribar al moll de l'os».
Quatre dimensions necessàries per a la innovació:
La metàfora de la bicicleta
«La vida és com la bicicleta: s'ha de pedalar endavant per no perdre l'equilibri».
«La innovació ha de ser sostenible. Cal ajustar el pinyó, racionalitzar els esforços».
David Vilalta
Com ha de ser la formació dels formadors?
Algunes propostes per a l'èxit:
Joan Badia és catedràtic de llengua i literatura a l’educació secundària obligatòria. Actualment treballa a la SI Bages Sud, de Castellbell i el Vilar; també és l'actual alcalde del municipi de Callús. Ha estat professor universitari (UAB, FUB, UOC), i amb anterioritat ha ocupat càrrecs de responsabilitat sobre innovació educativa, política universitària, formació permanent del professorat al Govern de la Generalitat. També és autor de llibres de text i manuals per aprendre llengua catalana.
Núria Alart és professora de secundària i mestra. Llicenciada en Psicopedagogia, professora d’institut i professora associada a la Facultat de Pedagogia de la Universitat de Barcelona. Formadora del Departament d'Ensenyament. Membre del projecte Espurn@ i vocal de la Comunitat Catalana de WebQuest.
Toni Badia és psicòleg, investigador i doctor en Psicologia de l'Educació per la Universitat Autònoma de Barcelona (2000). Màster en Investigació Psicopedagògica per la Universitat Ramon Llull (1996). Professor (des de l'any 2000) i director (2003-2006) dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació de la Universitat Oberta de Catalunya. La seva activitat de recerca actual es desenvolupa en tres camps de la Psicologia de l'Educació: els processos d'ensenyament i aprenentatge en contextos educatius virtuals, les estratègies d'aprenentatge i la construcció de coneixement professional docent.
Ramon Barlam és professor a l'INS Cal Gravat de Manresa, especialitzat en l’ús educatiu de les TIC i en l'atenció a la diversitat a l’ESO. Promotor de la realització de projectes telemàtics cooperatius. Ha coordinat els suplements TIC de les revistes Guix i Aula d’innovació educativa i publicat articles a les principals revistes d’educació. Els anys 2004 i 2005 va exercir de cap de Servei de Societat del Coneixement al aleshores Departament d’Universitats, Recerca i Societat de la informació (DURSI) de la Generalitat de Catalunya. És membre de les xarxes LaceNet, Espurna i Webquestcat.
David Vilalta és mestre, formador, membre de l’Institut de Ciències de l’Educació de la UAB i coordinador de les activitats formatives del programa “Magnet. Aliances per a l’èxit educatiu”. Des de l’any 2012 coordina el tema de l’any de la Revista Guix i Aula de primària de l'Editorial Graó. Autor de 24 articles sobre temàtica educativa alguns d’ells es poden consultar a Editorial Graó; Cuadernos de Pedagogia; Perspectiva escolar 1 i 2
Els textos publicats en aquest web estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria i institució que els publica). No poder ús comercial ni obres derivades. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca