Fundació Jaume Bofill Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

Pensant els reptes del futur
de l'educació a Catalunya

Estratègies per aprendre a ser un docent excel·lent


Sobre el ponent

Doug Lemov

30/04/15 - 18.30 h

Director general de “The Taxonomy of Effective Teaching Practices”, Uncommon Schools

Doug Lemov aposta per posar en valor la feina de multitud de professors que posen en pràctica iniciatives a títol individual, de vegades creatives, de vegades senzilles, des del coneixement de la realitat que els envolta, i que aconsegueixen grans resultats.

Doug Lemov és autor del llibre Teach like a champion, que recull l’experiència d’alguns d’aquests professors als Estats Units. 

Síntesi d’idees

  • Cal potenciar el coneixement entre professors de les iniciatives que funcionen i que fomenten l’èxit escolar. Les solucions per al professorat han de venir dels companys professors.
  • Cal estar preparat per a les situacions desfavorables i per als problemes predictibles. Moltes vegades aplicant dreceres senzilles, solucions mundanes, es poden millorar els resultats i l’eficiència. Lemov posa com a exemple un professor que practicava amb els alumnes com passar-se els fulls que ell repartia de la forma més ràpida possible. El que semblava un joc acabava aconseguint que no es perdés temps en el repartiment i que es dediquessin més minuts a l’explicació de la matèria.
  • Ensenyar no és sinònim que els alumnes aprenguin. Cal desenvolupar accions senzilles per a recollir dades que permetin saber si els alumnes entenen allò que se’ls explica i detectar els estudiants amb més problemes. Lemov posa exemples de professors que desenvolupen la classe establint un retorn constant de preguntes i respostes amb els alumnes.
  • Cal estudiar les iniciatives que posen en pràctica els professors i fomentar l’intercanvi d’experiències, la conversa entre iguals. D’aquesta forma es crea capital cultural, coneixement sobre el terreny.
  • Cal avaluar els professors però amb les dades correctes, amb flexibilitat. L’objectiu no és només buscar problemes sinó també reconèixer allò que funciona i posar en valor l’excel·lència.
  • Els professors són genials resolent problemes. Són a la primera línia de batalla i se’ls ha d’escoltar.

 

Etiquetes

Com pots seguir els
Debats d’Educació

Subscriu-te al butlletí
Tota la informació dels propers debats
En quina llengua vol rebre el butlletí?

Alguns drets reservatsEls textos publicats en aquest web estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria i institució que els publica). No poder ús comercial ni obres derivades. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca