- Català
- Español
- English
El dijous 17 de març, a les 18.00h, va tenir lloc una nova edició dels Seminaris web de Debats d'Educació. En aquest seminari es va intentar trobar algunes claus per millorar l’aprenentatge a partir dels recursos que ens ofereixen els nous coneixements de la neurociència aplicada al camp educatiu.
La neuroeducació ens proporciona algunes orientacions sobre com han de ser les pràctiques pedagògiques basades en el funcionament del cervell. Aquests són els principals temes tractats pels ponents:
Quins són els cinc principis de la neuroeducació que tot/a educador/a hauria de saber?
David Bueno, doctor en Biologia. «El cervell és com un joc de papiroflèxia. Les característiques innates són el paper. L'educació li dóna forma.
Com la neurociència pot generar pràctiques educatives que promoguin la curiositat i les ganes de saber entre els infants?
Enrique Jimeno, director de l'institut Ramon Berenguer IV de Santa Coloma que ja desenvolupa pràctiques educatives basades en neuroeducació
Exemples d'activitats de l'institut Ramon Berenguer IV: activitats amb una fundació de persones amb discapacitats psíquiques; xerrada amb una persona que explica la vida als camps de refugiats sahrauís; identificació d'aus; els alumnes de secundària donen classes de màgia a nens de primària; fer de guia per un itinerari de Barcelona; pintar un mural; ensenyar a ballar a companys, treballar la geometria en els espais interior de l'institut; analitzar les dades d'una estació meteorològica; treballar amb residències d'avis.
La neuroeducació pot ser una eina per generar climes d'aula emocionalment positius?
Marta Portero, doctora en neurociència
Quins elements de la neurociència hem de tenir en compte per fer servir el joc de manera natural, lliure, plaent i que realment permeti l'aprenentatge?
Anna Carballo, doctora en neurociència i una de les reponsables de l'espai Lab 0_6, un espai de ciència per a infants de 0 a 6 de la Universitat de Manresa.
Catedràtic de llengua i literatura a l’educació secundària obligatòria. Actualment treballa a la SI Bages Sud, de Castellbell i el Vilar. Ha estat professor universitari (UAB, FUB, UOC), i amb anterioritat ha ocupat càrrecs de responsabilitat sobre innovació educativa, política universitària, formació permanent del professorat al Govern de la Generalitat. També és autor de llibres de text i manuals per aprendre llengua catalana.
Doctor en Biologia i professor de Genètica a la Universitat de Barcelona. La seva trajectòria professional i acadèmica s'ha desenvolupat a Barcelona i Oxford, centrant-se en la genètica del desenvolupament i la neurociència, i la seva relació amb el comportament humà. Imparteix classes de diverses matèries del camp de la genètica i ha publicat més de cinquanta articles científics en revistes especialitzades. En l'àmbit de la divulgació científica, ha publicat set llibres per apropar la ciència a la ciutadania, així com diversos llibres de text. Col·labora habitualment amb diversos mitjans (El Punt Avui, Ara, La Vanguardia). El 2010 va guanyar el Premi Europeu de Divulgació Científica «Estudi General».
Doctora en Nuerociències i llicenciada en Psicologia per la Universitat Autònoma de Barcelona, màster en Dificultats d'Aprenentatge per ITEAP, postgrau en Neuropsicologia Clínica i en Rehabilitació Cognitiva per l'ISEP. Professora de la UOC, UVic i UIC. Finalment, també és Coordinadora del Màster en Neuroeducació d'UManresa (UVic-UCC).
Director de Institut Ramon Berenguer IV des 1988 fins la a 2004 i, de nou, des de l'any 2010. És catedràtic de Geografia i Història; ha fet estudis de didàctica de les Ciències Socials i en particular sobre l’empatia històrica; i és autor de diversos llibres de text relacionats amb aquest àmbit. Últimament ha dedicat especial atenció a estudiar i divulgar com han evolucionat les masculinitats al llarg de la història i, des de l’any 2010, està implementant al seu centre la introducció de les últimes aportacions en neurodidàctica i neuroeducació amb el recolzament de la professora Anna Forés de la Universitat de Barcelona.
Doctora en Neurociències i llicenciada en Psicologia. Especialista en processos d'aprenentatge i memòria. Professora associada de la Universitat Pompeu Fabra i Consultora del grau de Psicologia de la UOC. Professora del Màster en Educació Sistèmica de la UAB. Col·laboradora en el grup de Recerca de Neurobiologia del Comportament de la UPF. Formadora en neuroeducació.
Els textos publicats en aquest web estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria i institució que els publica). No poder ús comercial ni obres derivades. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca