Fundació Jaume Bofill Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

Pensant els reptes del futur
de l'educació a Catalunya

Esteu aquí

Seminari web

Com implicar l'alumnat en els seus aprenentatges? Estratègies per crear entorns educatius veritablement motivadors

El 2 d'octubre de 2014 vàrem realitzar aquest webinar sobre com crear comunitats educatives implicades i prevenir la desafecció escolar.

A partir de  les reflexions de Valerie Hannon al Debats d'Educació del passat més de juliol, vàrem debatre sobre una de les claus per motivar l'alumnat: desvetllar i potenciar el gust per l'aprenentatge al llarg de la vida. I les famílies, com hi han de reaccionar?

Quines estratègies poden desenvolupar els centres educatius per esdevenir motors de motivació? Quins canvis cal introduir en la relació ensenyament-aprenentatge? Com es vinculen motivació i interessos individuals amb rendiment acadèmic? Com es poden capitalitzar els aprenentatges adquirits fora de l'escola? Tenim exemples de pràctiques exitoses? Són generalitzables al conjunt del sistema educatiu?

L'èxit escolar i personal són resultats clau que esperem dels sistemes educatius. Per aconseguir-ho, els experts destaquen la necessitat que es creï una veritable "comunitat d'aprenentatge", en la qual tant alumnes com professorat participin i experimentin el sentit d'aprendre. Dissortadament el nostre sistema educatiu té nivells força alts de desafecció escolar: molts nois i noies viuen l'escola com un fet en bona part aliè a les seves vides personals i no se senten formar part d'una comunitat.

Data del webinar

Dijous, Octubre 2, 2014 - 18:00

Ponents

Joan Badia

Catedràtic de llengua i literatura a l’educació secundària obligatòria. Actualment treballa a la SI Bages Sud, de Castellbell i el Vilar. Ha estat professor universitari (UAB, FUB, UOC), i amb anterioritat ha   ocupat càrrecs de responsabilitat sobre innovació educativa, política universitària, formació permanent del professorat al Govern de la   Generalitat. També és autor de llibres de text i manuals per aprendre   llengua catalana.

Jaume Funes

Psicòleg, educador i periodista. S'ha especialitzat prioritàriament en el món dels adolescents i joves i les seves dificultats socials. Ha treballat per a diferents administracions en l'educació, la renovació pedagògica, l'atenció a les persones amb problemes derivats dels usos de drogues, la marginació i els conflictes, la incorporació social, la definició de polítiques d'infància i de   joventut. El seu últim llibre: "Álex no entiende el mundo".

Begonya Gasch

Diplomada en Educació Social i llicenciada en Psicopedagogia per la Universitat Ramon Llull. Ha cursat estudis de Psicoteràpia humanista, Psicodrama psicoanalític i els postgraus de Mediació socioeducativa i de Direcció de Centres Educatius.   a seva trajectoria professional ha estat sempre vinculada als infants,   adolescents i joves en situació de vulnerabilitat. Comença al Centre Esclat de L'Hospitalet de Llobregat, del que acaba sent la directora. Posteriorment, el 2004, constitueix la Fundació El llindar, a Cornellà de Llobregat, de la que és l'actual directora. Paral·lelament, assessora al Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, i és formadora de formadors especialista en temes relacionats amb la fragilitat emocional, i recorreguts de fracàs educatiu i abandonament.

Joan Rué

Professor del Dept. de Pedagogia Aplicada, de la Facultat de Cienciès de l'Educació de la UAB. Ha estat director d'aquest Departament, així com de la revista EDUCAR, i membre del Comité científic de diverses revistes nacionals i internacionals. També ha creat el Servei IDES, per al desenvolupament professional universitari a la UAB. Ha coordinat durant sis anys la xarxa RED-U de formació i innovació docent en Ed. Superior. Membre del international Consortium   for Educational Development (ICED), del qual ha estat vicepresident   durants dos anys. Ha treballat en la formació docent de professionals de l'Educació. 2n premi nacional de Recerca Educativa el 2003 en un treball sobre Absentisme.

Com participar al webinar?

Documents del seminari web

Alguns drets reservatsEls textos publicats en aquest web estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria i institució que els publica). No poder ús comercial ni obres derivades. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca