Fundació Jaume Bofill Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

Pensant els reptes del futur
de l'educació a Catalunya

Com construïm una comunitat educativa implicada? Com combatem la desafecció escolar?


Sobre el ponent

Valerie Hannon

02/07/14 - 18.30 h

Directora, serveis de consultoria en «Learning Futures» i «Learning Frontiers» (Global Education Leaders' Program).

Àudio complet
Full audio (in English)

Síntesi d'idees

El problema de la desafecció per l'educació que tenen molts alumnes preocupa arreu del món, tant a països amb bons resultats acadèmics com a països amb resultats més negatius. És un senyal d'alerta que hi ha alguna cosa en els sistemes educatius que no funciona.

La desafecció s'entén com la falta d'implicació i compromís dels alumnes en l'educació. No és una qüestió que afecti només els alumnes amb més mals resultats. Un estudi canadenc arriba a la conclusió que hi ha més implicació dels alumnes en les primeres etapes educatives i molta menys en l'educació secundària.

Cal distingir implicació en l'escola d'implicació en l'educació.

  • La implicació en l'escola es mesura amb qüestions com l'assistència, l'atenció que es presta, el comportament o els resultats.
  • La implicació en l'educació es mesura amb qüestions com l'entusiasme i l'energia per a aprendre o la presa de responsabilitat en l'educació.

 

Un estudi de la Universitat de Bristol determinava que per a aconseguir més implicació en l'educació aquesta ha de complir una sèrie de funcions:

  • L'aprenentatge ha d'anar més enllà de l'escola; ha d'abastar les activitats quotidianes.
  • S'ha de voler compartir amb els companys.
  • S'ha de basar en experiències memorables.
  • Ha de ser rellevant; ha de connectar amb la vida i no amb l'examen següent i prou.

 

Hi ha exemples que demostren que aquesta educació significativa que implica l'alumne no es dóna:

  • A Finlàndia un estudi sobre 15.000 alumnes de 13 a 15 anys determinava que un 30% no se sentia implicat.
  • A Corea del Sud, amb un alt índex d'atur, hi ha molts joves que deixen els estudis perquè opinen que l'educació no té connexió amb el seu futur.
  • En una entrevista, el responsable de Recursos Humans de Google afirmava que un 40% dels contractats no eren llicenciats perquè valorava més el perfil que el candidat donava en les entrevistes.

 

L'educació que s'ofereix no sempre prepara per a les necessitats de la vida en el segle xxi. Ara calen aprenents apassionats que aprenguin durant tota la vida. La tecnologia posa a l'abast de la gent moltes eines educatives que abans eren impensables. Això no significa que no es necessitin les escoles, però sí que han de canviar; no han de millorar, sinó que s'han de transformar.

Per a aconseguir més implicació cal que els alumnes estiguin més motivats. Un estudi de l'ONG Innovation Unit determinava tres elements que són bàsics per a motivar:

  • Compromís. Els alumnes han d'estar compromesos en els canvis. Se'ls ha de donar veu perquè opinin sobre l'educació que volen.
  • Lideratge. Han de ser al capdavant en la direcció dels canvis
  • Implicació. S'han d'implicar en el desenvolupament dels processos de canvi.

 

L'estudi Learning Frontiers, elaborat a Austràlia, vol aconseguir crear aprenents amb èxit que confiïn en ells mateixos i ciutadans actius. Per aquest motiu els autors han analitzat diversos estudis i experiències per a trobar la clau de la motivació i saber què apassiona els estudiants. Els quatre principis bàsics a què han arribat són aquests:

  • L'aprenentatge ha de significar co-crear, tant per part dels alumnes com dels professors.
  • Ha de ser un aprenentatge connectat amb l'entorn.
  • Ha de ser un aprenentatge personal. Cada persona té unes necessitats i unes característiques que l'aprenentatge ha de respectar.
  • Ha de ser integrador.

 

Un exemple de bones pràctiques en aquest sentit és la High Tech High de san Diego:

  • Exigeix una alta qualitat de les pràctiques dels estudiants. La motivació i l'emoció augmenten si els reptes són grans.
  • Hi ha integració dels estudiants.
  • Professorat i ensenyament són interdisciplinaris.
  • Els professors són dissenyadors d'entorns d'aprenentatge.

 

 


Com pots seguir els
Debats d’Educació

Subscriu-te al butlletí
Tota la informació dels propers debats
En quina llengua vol rebre el butlletí?

Descobreix
altres idees

Tots els debats

Alguns drets reservatsEls textos publicats en aquest web estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria i institució que els publica). No poder ús comercial ni obres derivades. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca