- Català
- Español
- English
L'11 d'octubre, Debats d'Educació va organitzar un nou seminari en línia per a aprofundir en experiències educatives basades en la resolució de problemes, a partir de la conferència del professor Charles Leadbeater. El seminari va aportar exemples de diferents professionals del món de l'educació sobre com es passa de seguir instruccions a aprendre a partir de reptes, plantejant problemes i convidant i acompanyant els alumnes en la resolució que en fan. Aquestes són les idees més importants que es van exposar.
El propòsit de l'educació és aprendre a resoldre problemes. És un procés i es pot aprendre.
Quina metodologia se segueix a l'escola Montserrat?
Algunes accions concretes
Un exemple pràctic
Plataforma de problemes matemàtics en línia. Els mateixos alumnes proposaven problemes i els resolien entre tots. Els problemes servien per a altres alumnes. L'avaluació es feia del procés de creació dels problemes.
Per què és necessari un canvi de mirada?
«Som a l'era del coneixement i la informació. Els professors sabem molt menys que la Viquipèdia. També sabem per la neurociència que aprenem per emocions. No ens podem amagar en el currículum per a dir que no podem fer canvis en la manera d'ensenyar. Hem de canviar la mirada. Ja no ens calen les tarimes. El professors no som els protagonistes. El centre són els infants. Què senten? Com s'expressen? No es tracta d'observar i reproduir, sinó d'un aprenentatge social.»
L'exemple de l'Escola Encants
Es treballa en tres grups d'edat i cada grup fa una circulació lliure pels racons d'aprenentatge.
Durant la feina van anotant les investigacions i les troballes que fan en els diferents racons.
Els grans tenen una planificació personal i en els seus espais disposen de caixes de recerca.
Se'ls plantegen preguntes obertes per a provocar-los les ganes d'investigar i de cercar.
La base del treball en tots els racons és manipular, experimentar, investigar, errar, discutir.
Alguns factors importants
Exemples pràctics
Inspectora d'Educació del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i cofundadora de la Transformation Society, entitat especialitzada en formació, comunicació i anàlisis de realitats complexes. Ha treballat com a assessora de formació en el Consell d'Europa per als cursos de Pestalozzi, com a assessor de la Fundació Anna Lindh a Amman (Jordània) i Alexandria (Egipte) i a la Fundació Telefónica. També ha representat a les autonomies espanyoles davant la Comissió d'Educació del Parlament Europeu.
És autora de material educatiu i les seves àrees d'especialització inclouen la comunicació, l'aprenentatge d'idiomes, aprenentatge digital, TIC, xarxes d'organització, avaluació educativa... entre d'altres. Actualment col·labora amb la Fundació Jaume Bofill i diverses universitats catalanes. Twitter: @NewsNeus
Doctor en Biologia i Llicenciat en Humanitats, incorporat a la docència a secundària (especialitat Biologi ai Geologia) després de dedicar uns anys a la recerca bàsica en genètica molecular i química inorgànica. Actualment professor a l'Institut de Granollers, és també formador al servei d' Immersió i Acollida Lingüística del Departament d'Ensenyament, professor associat al Departament de Didàctica de les Matemàtiques i les Ciències Experimentals a la Universitat Autònoma de Barcelona i membre del grup LIEC LIEC (UAB). Coordina el Projecte C3 d'ensenyament competencial de les ciències i el projecte IndComp d'avaluació interdisciplinar per competències.
Autor del blog sobre ensenyament de les ciències Pupitrelàndia https://blogcienciesnaturals.wordpress.com/, ha publicat diversos articles en revistes de didàctica general i de les ciències. Els seus interessos giren al voltant de l'avaluació, el treball per projectes, i el desenvolupament de la competència científica. https://jordidomenechportfolio.wordpress.com/ Twitter: @jdomenechca
Llicenciada en Filologia Anglo-Germànica i Ciències Empresarials. Graduada en el Leading Schools Program a la High Tech High Graduate School of Education, San Diego; ha participat en els cursos dels Instituts del Potencial del Desarrollo Humano a Philadelphia, a Reggio Emilia en Italia, en el Project Zero a Harvard, en la Key Learning Community a Indianapolis i en el National Center for Teaching Thinking (Newton Centre, Univ. de Massachusetts).
També ha participat en congresos internacionals i formació de professors. Ha escrit articles en revistes educatives i és coautora dels llibres“Una experiencia a compartir. Las Inteligencias Múltiples en el Colegio Montserrat”, “Aprendizaje Inteligente” i “Aprender hoy y liderar mañana”. És Secretària General de les Misioneres Filles de la Sagrada Familia de Natzaret. Twitter: @mmonika2025
Mestra de Primària i d’Infantil. L’educació és la meva professió però sobretot la meva vocació. Actualment mare i cap d’estudis de l’escola dels Encants.
Crec en l’aprenentatge al llarg de la vida i per mi educar és dotar els infants de la llum necessària per poder caminar i fins i tot millorar el món que ens envolta. Cada infant brillarà amb la intensitat que necessiti; però intentaré que cap llum s’apagui pel camí. Vídeo: Els ambients d'aprenentatge a l'escola d'Els Encants.
Twitter: @Noa060777
Presentacions dels ponents:
Altres:
Amb la col·laboració de:
Els textos publicats en aquest web estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria i institució que els publica). No poder ús comercial ni obres derivades. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca