- Català
- Español
- English
Psiquiatre i psicoanalista francès, conegut com pare del terme “resiliència”.
La neurociència ha demostrat que després de patir una situació que ens ha provocat una agonia psíquica el cervell queda desorganitzat i no funciona bé, les connexions normals es trenquen i no es poden entendre correctament les informacions.
La resiliència és la capacitat de sobreposar-se a una situació d'agonia psíquica ocasionada per algun esdeveniment. Tot i que l'efecte sempre es mantindrà, el cervell tornarà a funcionar amb normalitat i la persona podrà iniciar una nova etapa sense que el trauma li causi un bloqueig que no pot superar.
Experiències amb nens romanesos abandonats pels seus pares van demostrar que tenien el cervell afectat i que la relació amb l'adult era de por perquè no havien desenvolupat aquesta xarxa de protecció.
Per contra, els països nòrdics potencien que els pares puguin tenir cura dels seus fills sense haver-los de portar a l'escola des de molt petits, per fomentar la relació entre pares i fills. Aquests nens tenen molta confiança i obtenen molt bons resultats a l'escola.
Un exemple de polítiques en pro de la resiliència. A Rio de Janeiro abans s'enviava la policia contra els joves de les faveles que s'enorgullien de confrontacions amb les forces de l'ordre. Ara envien educadors, artistes i esportistes amb qui poden compartir experiències. Molts nois han tornat a l'escola i han deixat de lluitar contra la policia.
Aquesta sessió Debat d’Educació ha estat organitzada amb el suport de GEDISA (www.gedisa.com) i l’Institut Francès de Barcelona (www.institutfrancais.es/barcelona).
Amb la col·laboració de:
The Problem Solvers: d’ensenyar a seguir instrucci...
Charles Leadbeater |
El moviment Edcamp: una proposta d'aprenentat...
Kristen Swanson |
Revolucionar l’escola des del design thinking i el...
Ross Flatt |
Els textos publicats en aquest web estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria i institució que els publica). No poder ús comercial ni obres derivades. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca