Fundació Jaume Bofill Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

Pensant els reptes del futur
de l'educació a Catalunya

Esteu aquí

Jornada


Sobre el ponent

Debats d'Educació

13/05/14 - 18.00 h

 

Crònica de la jornada

No ha estat fàcil per al jurat del projecte Debats d’Educació en Acció triar els millors entre els 72 projectes d’innovació per al canvi educatiu que diferents centres i institucions catalanes han enviat com a resposta a aquesta proposta nascuda en el marc de la celebració dels deu anys de Debats d’Educació. Finalment, s’han triat 9 projectes, que han format part d’una jornada que s’ha dut a terme a l’auditori del MACBA, amb la sala plena de gom a gom, en la qual s’ha constatat la implicació de molts professors i alumnes en iniciatives innovadores.

S’ha fet una tria de propostes rellevants, valentes, que qüestionen l’statu quo, que es basen en la col·laboració i que són reproduïbles en altres entorns. Totes tenen la característica comuna de fer de l’aprenentatge un procés actiu, pràctic, amb un resultat palpable, i totes tenen a veure amb la realitat quotidiana o, fins i tot, tenen la finalitat d’incidir-hi.

El primer exemple de la tarda n’era una mostra ben clara. L’institut Quatre Cantons porta a terme el programa Treball globalitzat a partir de propostes externes, que consisteix a treballar amb entitats culturals, fundacions i associacions amb la finalitat de proporcionar-los algun tipus de servei que els sigui útil. La feina que han de fer inclou la recerca, les entrevistes, la creació, la utilització de materials i la planificació, i treballen l’autonomia, la reflexió i el treball col·laboratiu.

De moment ja han col·laborat amb la Sala Becket, espai teatral que els va demanar la creació d’una obra de teatre adreçada a adolescents, conscients que hi ha poques produccions que tractin d’aquest tema. El darrer projecte que han dut a terme ha estat amb la Fundació Vila Casas. En primer lloc, van analitzar el que sabien de l’art contemporani: van dibuixar el que ells pensaven que era una mostra d’aquest art; després van visitar el museu i cada membre en va triar una obra, i en darrer lloc van elaborar uns arxius sonors (poemes, paisatges sonors) inspirats en les obres que havien triat. Aquests arxius es podran escoltar mitjançant la lectura d’un codi QR que el museu instal·larà molt aviat al costat de les obres d’art.

Una altra experiència educativa d’aplicació en l’entorn que fomenta el treball col·laboratiu entre institucions, centres educatius i entitats socials és A les places!, de l’Ajuntament de Granollers. El municipi treballa des de fa dos anys en el disseny col·laboratiu d’accions a l’espai públic adreçades als infants per tal d’enfortir les relacions comunitàries. El primer treball que ja s’ha portat a terme és la construcció d’un artefacte que exerceixi la funció de joc infantil a l’aire lliure, elaborat per alumnes de batxillerat artístic.

Els alumnes van estudiar una plaça de la ciutat i van analitzar quin ús se’n feia. A partir d’aquesta informació, van dissenyar una estructura volumètrica per a col·locar-la a la plaça. En van elaborar les maquetes, van decidir quin havia de ser el projecte final, van encarregar els materials, van treballar en la construcció de l’artefacte i finalment el van instal·lar al mig de la plaça. També van comprovar l’ús que els nens en feien i quin desgast tenia, per tal de preveure quines coses cal anar arreglant a mesura que es malmetin amb l’ús.

Una tercera experiència amb implicació amb el territori són els experiments adreçats a infants de fins a 6 anys, que van elaborar alumnes d’educació infantil de la Fundació Universitària del Bages. Aquests experiments es van presentar posteriorment en una fira interactiva a Manresa, en la qual els infants van tocar objectes i materials i van experimentar. Per exemple, un experiment va consistir a fer moure una bola per un canal sense fer servir les mans i descobrir que la bola es desplaçava d’una manera o d’una altra segons d’on venia l’aire, o que segons que el vent bufés concentrat o dispers s’aconseguia més o menys intensitat en el desplaçament. Els diferents experiments es van recollir en un llibre. «Aquesta experiència és especialment important, perquè no hi ha experiments adreçats a nens tan petits. A més, fomenta la vocació científica i relaciona la universitat amb la societat», ha explicat Montse Pedreira.

L’art és l’eix de diversos dels projectes que s’han presentat durant la jornada. Dues propostes han fet servir aquesta disciplina per a crear escoles magnet (escoles habitualment estigmatitzades pel fet de tenir un gran volum d’alumnes immigrats i que fan alguna activitat que els dóna valor i les fa atractives).

Un dels casos és el del projecte de l’escola Josep Maria de Sagarra i el MACBA. Durant tot un curs els escolars han treballat les matèries curriculars transversalment amb l’art com a centre. És una altra experiència d’impacte en l’entorn, perquè el Museu n’ha tret molta informació de com fer arribar l’art contemporani als infants.

La segona experiència d’escola magnet ha estat Tic-tac, d’Udigital.edu de la Universitat de Girona (UdG). El programa va néixer de la col·laboració amb escoles de l’Índia en les quals es formaven els nois de la casta més baixa, els intocables, en habilitats informàtiques. Després aquesta iniciativa es va traspassar a una escola de Girona i a una de Salt, amb un percentatge d’alumnes immigrats del 90%. El projecte consisteix en tallers que s’ofereixen a campus de la UdG que serveixen per a treballar la ciència, l’art i la tecnologia. Un exemple va ser la construcció de robots de Lego que es van programar perquè caminessin en línia recta. Posteriorment, es van elaborar vestits per a aquests robots, que van protagonitzar una desfilada de moda. «Aquesta experiència fomenta la creativitat, l’esperit crític, el treball en equip, les competències en tecnologia, la inclusió social i el valor d’aquestes escoles», ha explicat Eduard Muntaner.

Altres projectes donen atribucions pràctiques als alumnes perquè facin un servei al centre i als companys. És el cas del centre educatiu Joan XXIII, que ha creat la figura de l’especialista TIC entre els seus alumnes. El centre utilitza els ordinadors i els iPads a les aules. Es van adonar que molts alumnes tenien problemes tècnics a l’hora de fer servir aquestes eines, que incidien negativament en el desenvolupament de la classe. Per aquest motiu, van nomenar experts TIC altres alumnes (des d’educació infantil fins a ESO) perquè ajudessin els seus companys. Fan de tècnics i de professors. Ells mateixos consideren que aquesta pràctica els fa guanyar el respecte entre els companys, adquirir seguretat i millorar les habilitats comunicatives. «Aquest projecte també és bo per als professors, que han de perdre la por al fet que els alumnes en sàpiguen més que ells en aquesta àrea», ha dit Maribel Benito.

La tecnologia com a eina per a transmetre valors. Aquest és el treball que es porta a terme en el programa Ull, canvi, acció de l’institut La Garrotxa d’Olot. Fa uns quants anys que ja treballen amb els alumnes les habilitats audiovisuals per tal que ells mateixos siguin els productors d’un videoreportatge sobre el lloc d’origen dels alumnes immigrats del centre. Ja han visitat el Marroc, Cuba, l’Índia i la Xina. Coneixen de primera mà com són aquests països, viuen amb les famílies autòctones i són testimonis de la retrobada dels alumnes amb les seves famílies i els seus amics. El vídeo es converteix en un recull d’experiències enriquidores i d’emocions que després es projecta en una fira a Olot i que té per objectiu sensibilitzar sobre el fet migratori i fomentar la tolerància, el respecte i la solidaritat entre els alumnes i també en la societat.

En el projecte Nou pati Castellum el punt més important ha estat la col·laboració de tota la comunitat educativa: infants, famílies i professors. Tots plegats van pensar com volien que fos el pati de l’escola. Van triar un projecte final i ells mateixos el van desenvolupar: van instal·lar jardineres i hi van plantar plantes, van crear un túnel a base de tiges de salze, van transformar un mur en una estructura per a jugar i van construir una caseta de fusta amb un tobogan. Finalment, van inaugurar el pati amb una festa.

En darrer lloc, una altra de les propostes que es van presentar fins i tot es va poder tastar. Els alumnes de batxillerat de l’Escola Pia de Granollers han creat una empresa simulada, Sweet Sefed, dins d’un programa internacional per a estudiants. En el marc de l’assignatura Empresa, treballen en totes les feines relacionades amb una empresa, com si fos real. Sweet Sefed produeix xocolata, pastissos i magdalenes. Els alumnes aprenen des de com es respon al telèfon fins a com es fan comandes, es porta la comptabilitat, es fan campanyes de màrqueting, es gestiona el departament de comunicació o es controlen els estocs del magatzem. Fins i tot han triat un color corporatiu: el rosa.

 

Al final de la jornada, els ponents van poder tastar cupcakes rosa, creació de Sweet Sefed.


Com pots seguir els
Debats d’Educació

Subscriu-te al butlletí
Tota la informació dels propers debats
En quina llengua vol rebre el butlletí?

Descobreix
altres idees

Alguns drets reservatsEls textos publicats en aquest web estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria i institució que els publica). No poder ús comercial ni obres derivades. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca