Fundació Jaume Bofill Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

Pensant els reptes del futur
de l'educació a Catalunya

Alternatives a la segregació escolar als Estats Units: el cas de les magnet schools


Sobre el ponent

Gary Orfield

07/06/11 - 19.30 h

Professor a la Universitat de Califòrnia i codirector del Civil Rights Project

Idees inicials

• Històricament, el sistema educatiu als Estats Units ha estat molt segregat, tant per qüestió de raça i de llengua com per qüestions socioeconòmiques.

• En general, triomfa la posició de poder triar escola com qualsevol altre element d'un lliure mercat. La idea inicial és que, igual que el lliure mercat garanteix la llibertat d'oportunitats, la tria lliure d'escola també ho permet.

• Als Estats Units té èxit la idea que l'educació és bàsica com a motor econòmic del país. La formació és bàsica per a progressar i per a innovar, i, per tant, per a ser líders econòmics. A més, les investigacions demostren que els bons resultats en els estudis són sinònim de més èxit laboral.

• Els estudis demostren que la segregació escolar no garanteix els drets civils ni la igualtat d'oportunitats i que coopera en el manteniment de la segregació social.

• Llibertat per a triar escola no significa llibertat real d'oportunitats. S'ha demostrat al llarg de la història dels Estats Units que, en alguns estats amb molta segregació, els blancs triaven escoles de blancs i els negres, escoles de negres. No hi havia integració.

• La transferència obligada d'alumnes a determinades escoles per a afavorir la integració tampoc no ha obtingut bons resultats.

Les escoles magnet

• Les magnet schools van néixer als anys setanta per abatre barreres racials i impulsar el compromís d'estudiants, famílies i mestres amb escoles integrades, i amb això oferir oportunitats educatives innovadores. La base de les escolesmagnet és que vetllen pels drets civils i per la igualtat d'oportunitats i consideren que només lluitant contra la segregació es pot arribar a aquesta igualtat d'oportunitats que el lliure mercat no garanteix.

• Una escola magnet es caracteritza per oferir un valor afegit en el programa educatiu. Es tracta d'introduir elements dins de l'escola que siguin atractius, genuïns, que converteixin cada escola magnet en una escola singular. Ofereixen coses que no tenen les escoles ordinàries. Aquestes escoles s'instal·len a llocs on hi ha una important segregació social.

• Cada escola magnet tria el seu fet diferencial, generalment relacionat amb algun element popular i atractiu de la zona: per exemple, arts escèniques, projectes de recerca, vinculació amb un hospital d'èxit, vinculació amb una universitat. No hi ha un únic model d'escola magnet.

• Les magnet schools es basen en la lliure tria d'escola. Han de ser atractives per a atreure alumnes de diferents races o grups socials. La política de matriculació ha de garantir la integració real. Així, doncs, si hi ha més demanda que oferta, es fa una rifa. També hi ha una reserva de places per als grups més desfavorits. Però hi ha d'haver prou massa crítica per a garantir la integració.

• Calen una sèrie de mesures associades a les magnet schools perquè funcionin, com ara que hi hagi un servei de transport gratuït per a desplaçar alumnes d'altres zones que volen anar a una magnet. També cal ferpolítiques informatives entre els grups i classes més desfavorits per a transmetre la importància d'anar a una magnet school. Aquests grups normalment tenen més dificultats d'accedir a la informació i, per tant, menys possibilitats de tria real del tipus d'educació que volen. De vegades les dificultats són per motius lingüístics. Cal garantir que la informació arriba en la llengua del col•lectiu.

• S'ha demostrat que aquestes escoles aconsegueixen el compromís de professors i pares. Els professors estan motivats per participar en aquesta mena d'experiència que fa servir un alt nivell d'innovació. Són ells els qui han de buscar solucions imaginatives per a fer singular el centre, per a fer-lo atractiu i diferent.

• També s'ha demostrat que els pares participen més en l'educació dels fills en aquest tipus d'escola.

• Les magnet schools busquen la desegregació per qüestió de raça, per llengua o per motius socioeconòmics. S'adapten al tipus de realitat social de cada zona.

• Aquest tipus d'escoles potencien l'heterogeneïtat com a garantia d'èxit. Respecten la cultura de cada col·lectiu.

• Les magnet schools obtenen finançament estatal per al seu desenvolupament inicial, però el seu control és local. El seu cost és un 10% més alt que el de les escoles ordinàries.

• Actualment hi ha 2 milions d'alumnes a les magnet schools. L'administració Obama ha tornat a apostar per aquest tipus d'escoles, però, segons el ponent, no tant com s'esperava en principi.


Com pots seguir els
Debats d’Educació

Subscriu-te al butlletí
Tota la informació dels propers debats
En quina llengua vol rebre el butlletí?

Alguns drets reservatsEls textos publicats en aquest web estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria i institució que els publica). No poder ús comercial ni obres derivades. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca