Jean-Ives Rochex és professor de la Universitat de París VIII. Els seus treballs de recerca se centren en les desigualtats socials d'accés al coneixement i a la formació; en polítiques d'educació prioritàries a França i Europa; pràctiques d'ensenyament i aprenentatge en ambients populars; intercanvis entre els aspectes cognitius i subjectius de l'experiència escolar; gènesi social del psiquisme, i sociologia de l'educació.
Algunes obres bibliogràfiques
Bernard Charlot, Élisabeth Bautier, Jean-Yves Rochex (1992), École et savoir dans les banlieues… et ailleurs, París: Armand Colin.
Jean-Yves Rochex (2000), Expérience scolaire et procès de subjectivation. L'élève et ses milieux, nota de síntesi per a l'habilitació, Université de Paris VIII.
Élisabeth Bautier, Jean-Yves Rochex, Henri Wallon (1999), L'enfant et ses milieux, París: Hachette-Éducation («Portraits d'éducateurs»).
Jean-Yves Rochex, «Pratiques de savoir et culture scolaire: un impensé de la démocratisation? Pour une conception forte de la question culturelle et de la question sociale à l'École», comunicació presentada al col·loqui «La crise de la culture scolaire», Universitat de París I - INRP, setembre de 2003, a: François Jacquet-Francillon, Denis Kambouchner (2005), La crise de la culture scolaire, París: PUF, pàg. 331-348.
Jean-Yves Rochex (2006), «Le lycée de masse : entre démocratisation et ségrégation», a: Jacky Beillerot, Nicole Mosconi (ed.), Traité des sciences et des pratiques de l'éducation, París: Dunod, pàg. 229-241.