Fundació Jaume Bofill Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

Pensant els reptes del futur
de l'educació a Catalunya

Educar en la frontera entre la intuïció i la comprensió


Sobre el ponent

Jorge Wagensberg

14/12/04 - 19.30 h

Director de Cosmocaixa Barcelona

Intuir és relacionar un fragment de la realitat amb un altre de percebut prèviament. Comprendre és relacionar un fragment de realitat amb una de les seves representacions intel·ligibles. La ciència pot comprendre sense necessitat d'intuir. L'art pot intuir sense necessitat de comprendre. Aquestes afirmacions suggereixen una nova manera d'enfrontar-se a la incertesa que ens envolta. Educar consisteix sobretot a proveir d'estímuls, i la frontera entre ciència i art és una gran font d'estímuls.

Un educador és una fàbrica d'estímuls, que creen un ambient on es puguin desenvolupar conceptes de conversa en el més ampli sentit de la paraula: parlar, entendre, observar...

L'educació consisteix a utilitzar quatre conceptes tan aparentment dispars com comprensió, intuïció, intel·ligibilitat i bellesa, per a crear una atmosfera en la qual l'alumne tingui la idea que es pot continuar sabent, que en qualsevol instant es pot obtenir un nou coneixement.


Com pots seguir els
Debats d’Educació

Subscriu-te al butlletí
Tota la informació dels propers debats
En quina llengua vol rebre el butlletí?

Descobreix
altres idees

Tots els debats

Alguns drets reservatsEls textos publicats en aquest web estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria i institució que els publica). No poder ús comercial ni obres derivades. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca