Fundació Jaume Bofill Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

Pensant els reptes del futur
de l'educació a Catalunya

Millorar el clima escolar: per què i com?


Sobre el ponent

Éric Debarbieux

26/04/12 - 19.30 h

Professor de la Universitat Bordeaux II i president de l'Observatori internacional de la violència a l'escola

«El treball de professors i directors serveix, i és important dir-ho.»

Eric Debarbieux analitza els efectes del clima escolar, entenent clima escolar des d'una perspectiva àmplia que inclou el model organitzatiu, la relació pedagògica a l'aula, la relació entre alumnes o el sentiment de justícia a l'escola. El clima escolar afecta alumnes, professorat, pares i mares.

Efecte del clima escolar sobre el rendiment

• Un entorn socioeconòmic desfavorit no sempre va acompanyat de resultats negatius. El treball de les unitats educatives (centre-classe) marca la diferència. «El treball de professors i directors serveix, i és important dir-ho.»

El clima afecta el rendiment. Els estudis demostren que el rendiment és millor si el clima escolar és d'implicació, de bon estat d'ànim dels alumnes, de justícia i de disciplina. Per contra, no funciona bé ni la disciplina estricta ni l'anarquia pedagògica. Cal una disciplina cooperativa que fomenti la idea de pertinença al centre i que reconegui els drets dels alumnes.

• L'escola eficaç és la que desenvolupa qüestions com el lideratge eficaç (director ferm i participatiu), l'eficàcia del professorat (la formació és clau), l'èmfasi en l'aprenentatge, la cultura escolar positiva, expectatives altes pel que fa als comportaments i els resultats, els drets i deures.

El clima escolar i la victimització

La violència escolar no és un fet que vingui de fora i que se solucioni amb accions externes a l'escola (accions policials, per exemple). La violència escolar ve de dins de l'escola.

• Un de cada deu alumnes és víctima d'assetjament.

• Efectes de la violència escolar: absentisme i abandonament (també entre bons alumnes que de vegades són assetjats per ser bons), problemes de salut mental (major índex de suïcidi, depressió, pèrdua de l'autoestima), problemes de seguretat pública (per ex.: un estudi que ha seguit durant quaranta anys assetjadors demostra que tenen un major índex de delinqüència, de maltractadors, d'aturats, de feines pitjor pagades).

Forta correlació entre clima escolar i victimització dels escolars i dels adults. Un estudi realitzat en escoles difícils demostra que no totes tenien el mateix volum de xantatge i assetjament. Les que tenien un major índex eren les que segregaven els alumnes més difícils.

La qualitat dels equips d'adults marca la diferència. El benestar de l'alumne depèn del benestar dels professors. És negativa la inestabilitat de la plantilla de professors (els professors desplaçats a centres difícils marxen sovint). Cal estabilitat regulada, amb un lideratge fort i cooperatiu i un bon acompanyament dels professors.

Com millorar el clima i evitar la violència

• Treballar l'acolliment, la convivència, l'estabilitat, la gestió de les crisis, els plans individuals, i lluitar contra els estigmes.

• Treballar la justícia escolar. Els càstigs de vegades són necessaris, però només amb càstigs no s'acaben els problemes. Els agressors tenen dret a canviar el comportament. Solen ser conformistes i no saben què fer per a sortir del seu paper. Cal donar-los l'oportunitat de posar-se en diferents punts de vista.

• Lluitar contra la solitud de les víctimes (tant agressors com agredits).

• No deixar passar el temps. Treballar la prevenció.

• La qualitat del sistema no pot ser superior al seu personal. La formació per davant de tot.

• Lluitar contra la discriminació i l'estigmatització per qualsevol motiu (raça, qualitats intel·lectuals, discapacitats, etc.).

Etiquetes

Com pots seguir els
Debats d’Educació

Subscriu-te al butlletí
Tota la informació dels propers debats
En quina llengua vol rebre el butlletí?

Alguns drets reservatsEls textos publicats en aquest web estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria i institució que els publica). No poder ús comercial ni obres derivades. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca