Síntesi d'idees
El 2007, un grup de docents de Pittsburgh comencen a reunir-se per reflexionar sobre com es pot analitzar l’aprenentatge dels alumnes en un món canviant, amb un gran pes de les tecnologies. Han constatat que no estan connectats amb els seus alumnes i que aquests estan sotmesos a molta informació.
La primera xarxa informal es va ampliant per la necessitat de conèixer diferents punts de vista i de buscar eines d’aprenentatge dins i fora de l’escola. Així neix Remake Learning. L’any 2017 la xarxa és formada per cinc-centes organitzacions entre museus, biblioteques, entitats sense ànim de lucre, universitats, empreses, emprenedors, artistes, polítics i especialistes en tecnologia, entre altres.
L’objectiu és aconseguir que l’aprenentatge sigui motivador, rellevant i equitatiu. Ha de tenir un alt component pràctic i també ha d’implicar les famílies. De fet, Remake Learning organitza cada cert temps trobades i dies de portes obertes perquè les famílies comparteixin les activitats d’aprenentatge.
Com és aquesta xarxa?
- És construïda sobre els punts forts de la ciutat. Pittsburgh és una ciutat que s’ha reinventat moltes vegades i on ara la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques (STEM, per les sigles en anglès) tenen molta força.
- La xarxa és transversal. S’ha convidat a participar-hi entitats i persones de diferents sectors: docència, empresa, política, tecnologia, cultura, etc.
- S’ha donat suport als docents perquè innovin.
- S’han buscat les persones allà on són.
- La xarxa és oberta i inclusiva.
- Cal ser atrevit i no tenir por del canvi.
- Els estudiants són el centre de la xarxa.
Com es passa d’un grup que fa reunions informals a l’ecosistema que és Remake Learning?
- Invertint en infraestructura: creant una marca i plataformes per a donar-se a conèixer i oferir informació, com ara les xarxes socials i una pàgina web. Remake Learning va tenir l’ajut econòmic d’una entitat filantròpica per a fer-ho.
- Identificant les persones i organismes que seria interessant que hi fossin i convidant-los a participar-hi.
- No cal un gran pressupost. Cal mobilitzar recursos ja existents i fer confluir actors.
- Fent jornades obertes, els dies d’aprenentatge públic (public learning).
Com s’aconsegueix que els docents s’afegeixin a la iniciativa?
- Es comença involucrant-hi els directors dels centres que ja treballen d’una manera innovadora.
- Es dona suport als professors en l’ús de les tecnologies. Els docents s’han de sentir còmodes fent servir la tecnologia com a eina d’aprenentatge.
- Es procura que unes escoles influeixin en unes altres transmetent les seves experiències.
- Es difonen els estudis sobre experiències d’aprenentatge innovador i interdisciplinari.
Com es fa per a crear estratègies d’aprenentatge personalitzades?
- Preguntant als estudiants. Interessant-se per les seves motivacions i per les solucions que ells donen als problemes.
- Fent servir la tecnologia per a fer menys feixugues les tasques burocràtiques dels docents perquè tinguin més temps per a cada alumne. És necessari que el docent estableixi relacions significatives amb els alumnes i amb les seves famílies.
La tecnologia és molt important en aquest model. Però, quins errors es poden cometre en relació amb l’ús de la tecnologia?
- La tecnologia no ho és tot. És una eina que motiva els alumnes. L’error és donar la tecnologia i no guiar en l’ús. La tecnologia no supleix el docent. El docent ha de guiar en la manera de fer-la servir per a alguna cosa concreta.
Com s’ha aconseguit que les famílies considerin important l’aprenentatge en xarxa?
- Fent activitats per a les famílies perquè puguin experimentar amb els alumnes què representa aprendre fora de les aules.
- Explicant que els aprenentatges bàsics es continuen fent, però d’una manera diferent, amb activitats més motivadores. Cal fer veure que l’edifici de l’escola no és l’únic lloc on es pot aprendre.
- El pas següent és que siguin les famílies les que reivindiquin canvis en l’escola per a aconseguir un aprenentatge més motivador i rellevant.
Cal que l’aprenentatge fora de les aules també tingui les seves credencials acreditatives?
- Treballem amb crèdits digitals que es van sumant. Per a fer determinades activitats cal disposar dels crèdits digitals d’activitats prèvies. L’objectiu és que aquests crèdits també permetin acreditar una formació per a accedir al món laboral.
És important tenir una marca?
- El màrqueting i la construcció de marca (branding) són molt importants, i també ho és deixar clar com es pot connectar i interactuar amb la xarxa. Cal informar de què fan la xarxa i els seus membres. És útil per a millorar la interacció i també per a buscar finançament.
- Remake Learning disposa d’una guia (playbook) que explica la seva feina i les estratègies que es poden seguir per a crear una xarxa similar.
Com s’avalua la xarxa?
- Hi ha tot un seguit de xifres que posen en relleu la feina de Remake Learning. S’ha elaborat un informe dels deu anys de funcionament. Per exemple, milers de famílies participen en les jornades de portes obertes; s’han organitzat més de sis-centes activitats lliures i públiques.
Amb la col·laboració de: