Fundació Jaume Bofill Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

Pensant els reptes del futur
de l'educació a Catalunya

L'elecció d'escola. Estratègies de les classes mitjanes


Sobre el ponent

Agnès Van Zanten

16/10/07 - 19.30 h

Sociòloga, directora d'investigació al Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) i directora del Réseau d'Analyse Pluridisciplinaire des Politiques Éducatives (RAPPE), tots dos de París

Àudio (en espanyol)

L'elecció d'escola és una cosa molt important en la vida dels joves, i s'ha analitzat des d'àmbits molt diversos. Un d'aquests àmbits són les barreres personals: són els pares els qui trien l'escola on aniran els fills, i segueixen estratègies diferents per a fer-ho.

En un estudi elaborat mitjançant entrevistes fetes a 137 famílies parisenques, Van Zanten conclou que aquests pares fan servir quatre grans estratègies a l'hora de triar l'escola.

Les dues estratègies clàssiques són la tria entre escola pública i escola privada. En el seu estudi es mostra la dinàmica que hi ha a París, consistent en el fet que al llarg de la vida estudiantil una de cada dues famílies es manifesta a favor d'estudiar en algun moment en una escola privada. Dues estratègies més que actualment són importants són l'estratègia residencial (es tria l'escola per la qualitat que es pressuposa que té el barri on és) i l'estratègia de colonització de barris (la gent es queda a l'escola del barri o bé perquè no pot anar a cap altre lloc, o bé perquè s'hi vol quedar).

És bàsic tenir en compte, igualment, els objectius dels pares envers els fills. A l'hora de triar una escola, els pares tenen uns objectius instrumentals: que els seus fills tinguin accés als millors estudis superiors i que tinguin accés a una bona feina.Aquesta dimensió instrumental en l'elecció de l'escola també està en contraposició amb dues altres dimensions. Una és la dimensió reflexiva, és a dir, que l'alumne es formi com a persona, que tingui un esperit crític. L'altra dimensió, que sovint és la que es contraposa més amb la instrumental, és la dimensió expressiva. Els pares volen que els fills siguin feliços i que estiguin segurs, per la qual cosa sovint han de triar entre la dimensió expressiva (que els fills estudiïn a prop de casa, amb els amics) i la dimensió instrumental (que se'n vagin a altres escoles millors).


Com pots seguir els
Debats d’Educació

Subscriu-te al butlletí
Tota la informació dels propers debats
En quina llengua vol rebre el butlletí?

Descobreix
altres idees

Alguns drets reservatsEls textos publicats en aquest web estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria i institució que els publica). No poder ús comercial ni obres derivades. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca